• Reklama

Filtr cząstek stałych

Filtr cząstek stałych

Postprzez dr_niziołek » 13 kwi 2011, o 21:25

Witam.

Od obecnego roku czyli od 1 stycznia 2011 w całej Unii Europejskiej obowiązuje norma emisji spalin EURO 5. Oznacza to, że nie mogą być produkowane samochody, które nie spełniają tej normy. O ile w przypadku benzyniaków tak naprawdę nic się nie zmienia to już w dieselach pojawia się niby problem, który poparty mitami i historią z jednej z marek francuskich robi burzę w szklance wody. Mianowicie każdy diesel z normą EURO 5 posiada filtr cząstek stałych. Nazywany jest różnie w zależności od marki (FAP, DPF itp). Spotykam się niemal codziennie z opiniami, że teraz to diesela się nie opłaca kupować bo jest ten filtr i jego wymiana kosztuje krocie. Nie do końca tak jest. W większości oferowanych modelach ten filtr jest...nie wymienny. W znaczeniu, że nie trzeba go okresowo wymieniać. Podlega on jedynie wymianie, gdy zostanie uszkodzony. Uszkodzenie następuje w tedy, gdy jest on tak bardzo zapchany, że zdalne wypalanie nie pomaga.

No i tutaj pojawia się kolejny problem. Wiele osób kupuje diesela bo "kolega ma", "Niemcy tyle lat jeżdżą", "bo mniej pali", "bo lepsza elastyczność". Ok. Wszystkie argumenty są dobre. Do pewnego momentu. Jeżeli ktoś rocznie zamierza przejeżdżać 10 000km i to głównie w mieście i to głownie na niedogrzanym silniku diesela to powyższe argumenty stają się bezzasadne. Co to ma wspólnego z filtrem cząstek stałych? A no ma i to bardzo dużo. Opcja wypalania filtra w prawie każdym samochodzie następuje automatycznie. Gdy czujnik określi, że filtr wymaga oczyszczenia włącza się taki tryb pracy silnika. Uwaga. Włączy się on dopiero przy wyższych prędkościach, jakich raczej nie uzyskujemy na dłuższy czas w mieście. Przeważnie jest to od ok 80km/h. Należy taką prędkość utrzymywać przez kilka km. Oczywiście w miarę możliwości. Wtedy w miarę sprawie filtr się oczyści. Natomiast jeśli ktoś jeździ tylko po mieście to niestety, ale po jakimś tam przebiegu taki filtr się zapcha bo nie miał okazji trym oczyszczania. Wtedy zostaje wizyta w serwisie na automatyczne czyszczenie. W większości przypadków się to udaje. A ci nieszczęśliwcy zapchali na własne życzenie filtr, będą mieli spory wydatek.

Podsumowując. Nie bójmy się filtrów cząstek stałych i silników diesela. Jednakże decydując się na zakup samochodu zastanówmy się ile km rocznie będziemy nim jeździć i gdzie głownie będziemy jeździć. Pamiętajmy, że koszt zakupu diesela jest w naszym kraju nadal znacznie wyższy niż benzyny. Uważa się potocznie, że aby koszt diesela się zwrócił to trzeba co najmniej 25-30 tys km rocznie przejeżdżać przez okres ok 5 lat.

Osobiście jeżdżę dieselem. Rocznie dobijam do 40 000km.

A co wy sądzicie na ten temat?
Wiem, że nic nie wiem...Οἶδα οὐδὲν εἰδώς...Scio me nihil scire. Sokrates

Wiara+Nadzieja+Miłość=Szczęście. Sebastien Kalisiak

Człowiek naraża się na łzy, gdy raz pozwoli się oswoić. Antoine de Saint-Exupéry — Mały Książę
Avatar użytkownika
dr_niziołek
Redaktor
Redaktor
 
Posty: 1548
Dołączył(a): 11 lut 2011, o 20:57
płeć: mężczyzna

Re: Filtr cząstek stałych

Postprzez Mars » 13 kwi 2011, o 22:39

Bardzo ciekawie opisałeś. Znam jeden przypadek w bardzo ładnej Mazdzie 6 z "upierdliwym" filtrem w "dieselku". Największy feler polega na tym, że sprzedawca w salonie nie poinformował klienta o tym, ze takowy filtr jest i jak sie z nim obchodzić. Efekt... po ok. 10 tys km wizyta w serwisie na wymianie filtra, oleju itd. Pocieszyli własciciela, że obyło sie bez najczarniejszej wersji naprawy bo mieli przypadek z TAXI gdzie skończyło sie na wymianie silnika i awanturach w serwisie.
Ekologia kosztuje. Nie wiem czy dobrze mi ktoś to wyjaśnił ale skoro filtr zbiera "cząsteczki" i po jakimś czasie w trakcie szybszej jazdy "wywala je" na zewnątrz z tłumnika jednorazowo to w czym jest on bardziej ekologiczny?

Ja tak naprawde jestem przekonany do benzyny + LPG. Miałem 3 takie samochody którymi przejechałem łacznie ok. 350-400tys. km i poza drobnymi naprawami ( świece, cewka) jeździłem sobie o wiele taniej niż obecnie na ON. Z moich obserwacji to "moda na diesle" za kilka lat zacznie przemijać. ON winduje mocno w górę, wmawianie o oszczędnościach diesla są mocno przereklamowane a koszty serwisu są wyższe niż w benzynie. Przyszłością pojazdy z alternatywnym zasilaniem. Byłem kilka dni temu na konferencji gdzie wystawiało sie kilku producentów samochodów a uczestnikami byli managerowie mniejszych i więlszych flot samochodowych. Jeden z producentów zachęcał do "testownia" samochodów elektrycznych - niestety wcześniej trzeba je kupić ;-). Widziałem zestawienia kilku samochodów i ich Totalnego Kosztu Utrzymania. Zestawiając koszty w okresach np. 5 letnich lub 150tys km. mina robi sie poważniejsza. W wielu przypadkach tanie auto w zakupie jest sporo droższe w utrzymaniu. Jeden z producentów aut reklamował auto z systemem start/stop znaczy sie jeśli stoisz w korku to gaśnie silnik i nie marnuje paliwa ale ... jak wielu managerów flot zapytało go o koszt (i częśtotliwość) wymiany klocków chamulcowych to nie umiał do końca wyjaśnić tematu ;-) Podobno jeśli auto jeździ po mieście nie dość,że filtr "ekologiczny" to jeszzce częste i drogie klocki chamulcowe nabijają ceny serwisu.
Czy polskich kierowców stac już na takie ekologiczne i kosztowne "nowinki"?
Obrazek
Avatar użytkownika
Mars
Moderator
Moderator
 
Posty: 2804
Dołączył(a): 14 gru 2010, o 21:30
Lokalizacja: Żyrardów / Osada Młyńska ;-)
płeć: mężczyzna

Re: Filtr cząstek stałych

Postprzez misiek2001 » 13 kwi 2011, o 22:58

To to nic, Unia planuje wprowadzenie podatku węglowego, który walnie głównie właśnie w diesle. Podawali, że wzrost ceny ON może być około 25 gr. na litrze.
http://www.cire.pl/item,53671,1,0,0,0,0 ... -razu.html
Więc zupełnie nie będzie się opłacało takich samochodów kupować.
Avatar użytkownika
misiek2001
Redaktor
Redaktor
 
Posty: 2251
Dołączył(a): 14 gru 2010, o 14:55
Lokalizacja: Żyrardów
płeć: mężczyzna

Re: Filtr cząstek stałych

Postprzez Mars » 13 kwi 2011, o 23:00

ok. 20gr drożej na 1l. ON to będzie już podobno od 1 maja bo kończy sie okres gdzie mogał być obniżona akcyza.
Obrazek
Avatar użytkownika
Mars
Moderator
Moderator
 
Posty: 2804
Dołączył(a): 14 gru 2010, o 21:30
Lokalizacja: Żyrardów / Osada Młyńska ;-)
płeć: mężczyzna

Re: Filtr cząstek stałych

Postprzez Jancio » 14 kwi 2011, o 20:53

dr_niziołek napisał(a):

Osobiście jeżdżę dieselem. Rocznie dobijam do 40 000km.

A co wy sądzicie na ten temat?

Aż Cie muszę Doctore pochwalić za podejście do sprawy. Nie przekonuje mnie tylko wyższość diesla nad benzyną. Różnice w cenie paliwa wyrównuje serwis jak napisał @Mars. Nie wiem czy dla lepszego momentu dam się namówić jeszcze raz na rechota :D
Avatar użytkownika
Jancio
Redaktor
Redaktor
 
Posty: 1120
Dołączył(a): 15 gru 2010, o 12:27
Lokalizacja: 52°3'2"N, 20°26'47"E
płeć: mężczyzna

Re: Filtr cząstek stałych

Postprzez dr_niziołek » 14 kwi 2011, o 21:31

Jancio całe szczęście nie dyskutujemy tutaj na temat wyższości jednostki benzynowej nad silnikiem wysokoprężnym. Osobiście pomimo niskiego zużycia paliwa mojego diesela zacząłem się zastanawiać nad benzyną wraz z instalacją lpg...ale o tym w innym temacie już niedługo ;)

-- czwartek, 14 kwietnia 2011, 21:32 --

PS. to mój 500 post 8-)
Wiem, że nic nie wiem...Οἶδα οὐδὲν εἰδώς...Scio me nihil scire. Sokrates

Wiara+Nadzieja+Miłość=Szczęście. Sebastien Kalisiak

Człowiek naraża się na łzy, gdy raz pozwoli się oswoić. Antoine de Saint-Exupéry — Mały Książę
Avatar użytkownika
dr_niziołek
Redaktor
Redaktor
 
Posty: 1548
Dołączył(a): 11 lut 2011, o 20:57
płeć: mężczyzna

Re: Filtr cząstek stałych

Postprzez pandazy » 14 kwi 2011, o 21:51

dr_niziołek napisał(a):-- czwartek, 14 kwietnia 2011, 21:32 --

PS. to mój 500 post 8-)



Tym akurat chwalić się nie powinieneś. :D Policz lepiej jaki % Twoich postów nadaje się do czytania. :)
Obrazek
Avatar użytkownika
pandazy
Administrator
Administrator
 
Posty: 1544
Dołączył(a): 13 gru 2010, o 22:11
Lokalizacja: Żyrardów
płeć: mężczyzna

Re: Filtr cząstek stałych

Postprzez dr_niziołek » 14 kwi 2011, o 21:55

Mogę liczyć jak Ty zliczysz ile postów pierwszych 5 najaktywniejszych userów (tak wyszło, że to admini i moderatorzy, a nie userzy") jest na temat, a ile to zwykłe przyjacielskie offtopy, a ile takowych jest u mnie ;)

Nawiązując do tematu ;) Są w sieci ogłoszenia firm, które oferują usunięcie filtra cząstek stałych. Ceny różne i tak naprawdę nie wiadomo czemu są różnice. Osobiście chyba bym się na coś takiego nie zdecydował. Skoro autko ma coś takiego to widocznie ktoś to po coś włożył i jak się wyjmie to nie wiadomo jak w dłuższej perspektywie będzie się samochód zachowywać. Oczywiście w nowych autach od razu za taki zabieg tracimy gwarancję. Warto?
Wiem, że nic nie wiem...Οἶδα οὐδὲν εἰδώς...Scio me nihil scire. Sokrates

Wiara+Nadzieja+Miłość=Szczęście. Sebastien Kalisiak

Człowiek naraża się na łzy, gdy raz pozwoli się oswoić. Antoine de Saint-Exupéry — Mały Książę
Avatar użytkownika
dr_niziołek
Redaktor
Redaktor
 
Posty: 1548
Dołączył(a): 11 lut 2011, o 20:57
płeć: mężczyzna

Re: Filtr cząstek stałych

Postprzez Mars » 16 kwi 2011, o 21:26

dr_niziołek napisał(a):. Oczywiście w nowych autach od razu za taki zabieg tracimy gwarancję. Warto?

Między innymi dlatego raczej nigdy nie kupię nowego auta. Wolę poczekać aż minie gwarancja auto po 3-4 latach zejdzie do 50% wartości salonowej i jeśli było wcześniej w jednych uczciwych rękach to dopiero można go kupić. Nie stresując sie "autoryzowanym serwisem" i jego cenami za podstawowy (olej i filtry) przegląd w granicach od 600zł w górę.
Czy zgłębialiście temat LPG do Diesla?
Obrazek
Avatar użytkownika
Mars
Moderator
Moderator
 
Posty: 2804
Dołączył(a): 14 gru 2010, o 21:30
Lokalizacja: Żyrardów / Osada Młyńska ;-)
płeć: mężczyzna

Re: Filtr cząstek stałych

Postprzez dr_niziołek » 17 kwi 2011, o 19:47

Mars...niby masz rację i niby nie masz. Kiedyś myślałem tak jak Ty. Jednak praca z nowymi samochodami i przy warsztacie, gdzie przyjeżdżają auta nowe i starsze bardzo otwiera oczy. Napisałeś, że jeśli autko było w uczciwych rękach. No to powiem tak...ze świeczką takich szukać. Ot choćby może przykład HYUNDAIA i30. Auro segmentu C zajmujące miejsce nr 1 w kwestii utraty wartości. Samochód traci najmniej ok. 40% po 3 latach. Golf został zdetronizowany. Dlaczego? Głównie z powody bezawaryjności ma tak wysoką pozycję. Także pierwszy mit, że 50% obalony (10% różnicy...to kilka tysięcy złotych różnicy). Drugi mit obalam...autoryzowany serwis. Przegląd okresowy i30 wraz z przeglądem nadwozia (obowiązkowy w każdej marce) to koszt ok 700zł. W to jest wliczone wszystko. Materiały, robocizna + sprawdzenie auta ponad to co wymaga importer (ukłon ze stacji ASO dla klienta) oraz w okresie, gdy jest ciepło umycie auta (koszt myjni osobnej to ok 20zł na mieście tak?). Czy te ceny przerażają? Owszem podać można przykłady innych jakże dobrych marek, gdzie za przeglądy okresowe płacimy dwa razy tyle + ok 80-120 zł za przegląd nadwozia. Drogie ASO to mit...jeśli chodzi o Hyundaia. Po za tym wracając do tej uczciwości. Marsik...uwierz mi ile do nas trafia osób, które od tak bardzo uczciwych ludzi kupli 3 letnie i30. Auta nie serwisowane...jeżdżące na fabrycznym gęstym oleju mineralnym. Tragedia. Koszty będą niesamowite ewentualnych napraw. I coraz częściej trafiają się auta po całkowitych kasacjach. Na druty robione. A kupując auto nowe...dostajesz program 5 Yeat Triple Care...5 lat gwarancji na całe auto bez limitu km (również w przypadku zakupu na firmę - jedyna oferta na Polskim rynku), 5 lat darmowego asistancce, który działa od samych drzwi domu/firmy i obejmuje całą Polskę, UE i wiele innych krajów oraz 5 lat darmowych przeglądów wakacyjnych. Kupujesz nowe auto i przez 5 lat tylko robisz przeglądy i lejesz paliwo. Nic więcej Cię nie interesuje i nie wychodzą zaniedbania poprzednich właścicieli. Tak tylko się dzielę tym co widzę na co dzień. A są też takie sytuacje, że klienci po roku lub dwóch sprzedają i30 aby kupić np. ix20.
Wiem, że nic nie wiem...Οἶδα οὐδὲν εἰδώς...Scio me nihil scire. Sokrates

Wiara+Nadzieja+Miłość=Szczęście. Sebastien Kalisiak

Człowiek naraża się na łzy, gdy raz pozwoli się oswoić. Antoine de Saint-Exupéry — Mały Książę
Avatar użytkownika
dr_niziołek
Redaktor
Redaktor
 
Posty: 1548
Dołączył(a): 11 lut 2011, o 20:57
płeć: mężczyzna


Powrót do Motoryzacja

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

  • Reklama
[OK]
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.
cron